Heeft u een vraag? Kijk dan eerst bij onze veelgestelde vragen. Deze vindt u hieronder. De meest gestelde vragen hebben wij gecategoriseerd in volgorde van de schadebehandeling; van schademelding tot schadevergoeding.
Komt u er niet uit? Neem dan contact op met ons via Chat, WhatsApp, Messenger of op telefoonnumer 088 – 65 20 600
ALGEMEEN
Met Independer hebben wij afgesproken dat u geen eigen bijdrage heeft in onze kosten. Onze dienstverlening is onderdeel van het plus pakket van Independer. U tekent een opdrachtmachtiging voor onze dienstverlening. Daarmee claimen wij de kosten die wij maken gelijk met uw schade op de tegenpartij. Wordt uw schade verhaald, dan worden onze dossierkosten ook verhaald.
Het verhalen van schades opgelopen in het buitenland kunnen wij niet behandelen in onze standaard dienstverlening. Uitgezonderd daarin zijn de schademeldingen die via voor onze samenwerkende partners in behandeling hebben.
112Schade kan u voor deze schade niet bijstaan. Wij kunnen u echter wel op weg helpen. Wat kunt u het beste doen in dit soort gevallen? Lees verder >>
SCHADEMELDING
Klik hier om uw schade te melden
Het schadeformulier vormt DÈ basis voor de beoordeling van de aansprakelijkheid. Door de ondertekening van beide partijen geldt het schadeformulier als een onderhandse akte ex artikel 157 RV, dit levert dwingend bewijs op.
Heeft de tegenpartij het schadeformulier NIET ondertekend, dan is het aan u om de betrokkenheid van de tegenpartij aan te tonen. Ontkent de tegenpartij bij de schade betrokken te zijn of hij ontkent de toedracht dan ligt de bewijslast bij u.
U kunt uw lezing bewijzen door een verklaring van een getuige. Is er geen getuige dan is het lastig om de zaak rond te krijgen. Het is dan uw woord tegen die van de tegenpartij.
- foto’s van de schade of van de locatie
- getuigenverklaringen
- schadeofferte/pro forma nota
- etc.
Stuurt u deze stukken dan mee in uw schademelding of upload deze stukken bij uw online schademelding.
Na uw schademelding en het opmaken van het dossier kunt u nog steeds aanvullende stukken rechtstreeks uploaden in uw dossier of ons per e-mail toesturen onder vermelding van uw dossiernummer.
De verhaalsactie start door het aansprakelijk stellen van de tegenpartij of zijn verzekeraar. Dit doet onze schadebehandelaar voor u.
Gedurende de behandeling van uw schade wordt u op de hoogte gehouden door de schadebehandelaar per e-mail, sms of bericht in uw digitale dossier.
WAT IS DE SCHADE?
- inkomensverlies
- smartengeld
- kosten van huishoudelijke hulp
- en nog veel meer
Verder is het verstandig dat u foto’s maakt en bewaart van het zichtbare letsel dat is opgelopen.
Wat kan worden verhaald?
- verlies aan verdienvermogen
- kosten van huishoudelijke hulp
- medische kosten voor zover deze niet door de ziektekostenverzekeraar worden vergoed (eigen risico)
- smartengeld
Een expertise ter vaststelling van de schade wordt wenselijk geacht wanneer de reparatiekosten van de schade worden geschat op meer dan € 500,00 (incl. btw).
Is de schade hoger dan € 500,00? Dan zal er een expert bij moeten komen. Wij schakelen voor u de expert in.
Komt de schadebegroting boven de € 500,00? Dan ontvangen wij deze ook graag, vervolgens zullen wij na beoordeling alsnog een expert inschakelen.
De taxatiekosten brengt een reparateur (en niet een expert) in rekening, omdat hij een schatting van de schade heeft gemaakt en/of het voertuig tijdelijk bij zijn bedrijf heeft laten stallen in verband met expertise. Verder voert de reparateur het overleg met de expert, wat tijd kost die hij in rekening brengt. Een expert is onafhankelijk en zal op objectieve wijze de schade aan het voertuig vaststellen. Hij maakt hiervan rapport op.
In het expertiserapport zitten de kosten van de reparateur in het totale schadebedrag. De schadehersteller verzoekt u wel vaak vast zijn deel te betalen. Laat u het voertuig uiteindelijk bij deze schadehersteller repareren hoeft u alleen het verschil tussen het totale schadebedrag en de reeds betaalde taxatiekosten bij te betalen. Laat u het voertuig niet maken en wij kunnen de schade verhalen dan krijgt u vanuit de tegenpartij het totale schadebedrag waarin de reeds betaalde taxatiekosten van de schadehersteller zijn opgenomen.
Na het bekijken van uw voertuig zal de expert een expertiserapport opstellen. Gemiddeld duurt dat 5 werkdagen. In sommige gevallen kan dit langer duren, bijvoorbeeld als de expert afhankelijk is van aanvullende informatie van u of van de schadehersteller of van een opkoper bij total loss.
De expert of de reparateur zal u op de hoogte brengen van de bevindingen van de expert.
HET SCHADEHERSTEL
Schadebedrag lager dan € 500,00
Is het schadebedrag lager dan € 500,00? Dan hoeft er geen schade-expert bij de auto te komen. In dat geval hebben wij een (pro forma) reparatienota nodig. Op basis van deze nota kunnen wij de schadeclaim bij de tegenpartij indienen. U mag het voertuig dan direct laten maken.
Let op! Dit zegt niets over of het ons lukt om de schade te verhalen op de tegenpartij. U loopt te allen tijde het risico dat u de schade al heeft laten repareren maar dat de tegenpartij, om welke reden dan ook, de schade niet wil vergoeden. Repareren voordat de tegenpartij de aansprakelijkheid heeft erkend is derhalve altijd op eigen risico.
Schadebedrag hoger dan € 500,00
Is het schadebedrag hoger dan € 500,00? Dan dient er eerst een schade-expert bij de auto te komen om de schade te begroten. U mag het voertuig laten maken nadat de schade-expert is geweest en het rapport heeft opgesteld.
Let op! Dit zegt niets over of het ons lukt om de schade te verhalen op de tegenpartij. U loopt te allen tijde het risico dat u de schade al heeft laten repareren maar dat de tegenpartij, om welke reden dan ook, de schade niet wil vergoeden. Repareren voordat de tegenpartij de aansprakelijkheid heeft erkend is derhalve altijd op eigen risico.
Indien het voertuig niet rijdbaar is, maar door een kleine reparatie wel weer veilig gebruikt kan worden, dan spreken we over een noodreparatie of noodherstel. Bijvoorbeeld het vernieuwen/repareren van de linker buitenspiegel, een koplamp of achterlicht of het tijdelijk vastzetten van een beschadigde bumper.
Het uitvoeren van een noodreparatie is mogelijk en zal doorgaans geen problemen geven in het verhalen van uw schade. U bent wellicht zelfs schadebeperkend bezig door na een kleine reparatie het eigen voertuig te kunnen blijven gebruiken en daardoor geen andere extra vervoerskosten/huurkosten te maken.
Is een noodreparatie nodig maak dan wel foto’s van de schade voordat deze tijdelijk of deels wordt hersteld en bewaar de eventuele vervangen/beschadigde onderdelen. De kosten van het noodherstel dient u eerst zelf te betalen.
Zodra de hele schade aan uw auto wordt opgenomen door de schadehersteller of expert kunnen de kosten voor het noodherstel dan worden meegenomen om vervolgens ook te claimen op de aansprakelijke tegenpartij.
Bij reparatie van uw voertuig kunnen wij de huurkosten verhalen voor de dag dat de schadetaxatie plaatsvindt en voor het aantal dagen dat de reparatie duurt. Bij total loss kunnen wij de huurkosten van maximaal veertien dagen verhalen.
Bij erkenning van aansprakelijkheid komt uiteindelijk 80% van de huur, exclusief brandstofkosten, voor vergoeding in aanmerking. Dit omdat men ervan uitgaat dat u, doordat u niet met uw eigen voertuig kunt rijden, een besparing heeft van onder andere afschrijving en onderhoud.
DE SCHADEVERGOEDING
Een marge-auto is een voertuig die een particulier bij de dealer of handelaar ingeruild heeft. Op zo’n moment wordt het een marge-auto. De BTW is bij de aanschaf al voldaan, waardoor de volgende koper alleen BTW verschuldigd is over de winstmarge. De meest makkelijke manier om te controleren of het een marge-auto betreft is door het kenteken van het voertuig in te voeren bij de RDW. Staat daar dat het voertuig een privé eigenaar gehad heeft? Dan betreft het een marge-auto. Indien u een marge-auto aangeschaft heeft, dan dient dit ook duidelijk op de aanschaffactuur van het voertuig te staan.
Dit is anders bij een BTW-auto. De zakelijke eigenaar kan de BTW over het aanschafbedrag terugvorderen bij de Belastingdienst, waardoor de BTW uiteindelijk niet betaald is. In zo’n geval is de BTW bij total loss ook niet terug te vorderen, omdat u immers de BTW terug heeft gekregen van de belastingdienst. Omdat de BTW bij aanschaf in feite niet betaald is (omdat dit terug te vorderen is bij de Belastingdienst), zal bij verkoop aan een particulier de BTW wel in rekening gebracht worden. Wordt vervolgens die auto aan weer een andere partij verkocht, dat betreft het weer een marge-auto.
- Hoe snel levert de tegenpartij zijn schadeformulier in?
- Hoe snel verwerkt zijn tussenpersoon of verzekeringsmaatschappij de schademelding?
- Moeten er getuige(n) gehoord worden?
- Is er een politierapport nodig?
Bovenstaande zaken kunnen het proces met enkele weken of maanden vertragen. Gemiddeld verhalen wij binnen 55 dagen een schade. Bij een schade met een buitenlandse partij kan dit oplopen tot gemiddeld 3 maanden.
Wilt u eerder uw schadevergoeding ontvangen? Dat kan met 112PrePay.
Met 112PrePay kunt u sneller over de schadevergoeding beschikken.
Hoe werkt het?
- U dient de schade bij ons in.
- Wij beoordelen de aansprakelijkheid en stellen de (verzekeraar van de) tegenpartij aansprakelijk.
- De schade wordt vastgesteld.
- Hebben wij de vordering ontvangen en staat de aansprakelijkheid vast? Dan krijgt u het geld alvast op uw rekening.
- Voor u is de schade nu verhaald, terwijl wij de rest regelen.
Wat kost het?
Eerder over uw geld beschikken kost u slechts €50 en scheelt een hoop zorgen en wachttijd. Gedurende het proces krijgt u van ons een e-mail met daarin de vraag of u gebruik wilt maken van 112PrePay. Is dat het geval? Dan brengen wij €50 in mindering op het bedrag dat wij aan u uit gaan keren.
Na akkoord aansprakelijkheid en schadeclaim betaalt de verzekeraar de schadevergoeding en overige kosten, zoals expertisekosten en buitengerechtelijke kosten aan 112Schade.
Na ontvangst van de betaling zal 112Schade de schadevergoeding aan u doorbetalen. Dagelijks worden de ontvangen betalingen gecheckt en verwerkt in het dossier. U ontvangt een bevestiging van de betaling per mail of brief.
Geen probleem! De schadebehandelaar zal de meerschade aanvullend claimen en trachten te verhalen op de tegenpartij. Het kan zijn dat eerst de schade-expert geraadpleegd moet worden om uw aanvullende schade te beoordelen. De schadebehandelaar zult u daarover nader informeren.